perjantai 7. syyskuuta 2012

Solnan opiskelijaboxi

Joitain teistä (ainakin kavereita) kiinnostaa varmastikin, miten opiskelija asuu Tukholmassa. Tällä hetkellä moni on ilman asuntoa ja mm. yksi heppu telttailee Karolinska Institutetin nurtsilla - olen nähnyt. Mulle kävi hyvä tuuri, kun sain 18 neliön huoneen suihkulla ja vessalla, yhteisellä keittiöllä. Huonekalut olivat täällä jo valmiina ja boksi oli tosi askeettinen ennen Ikea-ostostelua. Ei tää mikään kaunis vieläkään ole, matto tekis terää mutta toisaalta miksi hankkia kolmen kuukauden takia. Tänään tosin mm. ostin tuon jalkalampun 50 kruunulla opiskelijapoitsulta, joka oli muuttamassa pois. Annan sen sitten lähtiessäni eteenpäin :--) Tänään moppasin ja rikkalapioin huoneen + pesin kylppärin ja vahingossa itsenikin. Yhteiskäytössä olleet mopit eivät olleet puhtaimmasta päästä ja harkitsenkin oman hankkimista. Meluhaittaa ei täällä ole ollut, vaikkakin veikkaan että mun seinänaapurit ovat hiljaisemmasta päästä. On ollut hankalaa tottua nukkumaan noin kapealla sängyllä, kun on 16-vuotiaasta nukkunut 160 senttisellä. Hauskaa tulee varmaan Villen kanssa, kun koitetaan mahtua :--D
Palasin teinivuosiin ja leikkelin kuvia seinälle.
jumper - Gina tricot.
http://picasion.com

Huomisesta maanantaihin mulla on taas harkkaa ja sittenpäivän vapaa. Oon viihtynyt todella hyvin, vaikkakin mun pitää matkustaaaamuisin tunti ja herätä 5.15. Satuin saamaan suomesta muuttaneen ohjaajan,joka on ihanampi, mitä kukaan aikaisempi ! Jaksaa tsempata mua ja on niinpositiivinen ja huumorintajuinen <3 p="p"> Opiskelukieleni on kuitenkin ruotsi ja suomea käytetään vain, jos en ymmärrä tai löydä sanoja.Puhun kuulemma jo nyt sujuvasti ja äännän oikein, vaikka itse en ole niin varma sanoistani. Mutta kaksi päivää osastolla vasta, mulla on aikaa petrata :D Henkilökunta on ollut kivaa ja lapsipotilaat aivan ihania. Lääkäreiden ja hoitajien välillä ei ole Suomen kaltaista hierarkiaa, lekuritkin kulkevat työvaatteissa ilman pitkiä, arvostusta herättäviä valkoisia takkeja. Ja esittelevät itsensä kädestä pitäen, toisin kuin suomessa sairaanhoitajaopiskelija on usein ilmaa. Olen päässyt jo tekemään heti, eilen mm. raportoin lääkäreille ruotsiksi ja otin laskimoverinäytteen erään äidin kyynärtaipeesta ja onnistuin, vaikka häneltä ei kuulemma suonia helposti löydy ja vaikka se oli elämäni toinen kerta. Ällöjä juttuja teille ei-terveydenhoitoalanihmisille, mutta itse olin ihan fiiliksissä :D Kirjoittelen lisää kuulumisia harjoittelusta ja muusta elämästä myöhemmin :---) Kauniita unia !


This is how my room in Stockholm looks like. First it was so ascetic and colorless but after Ikea trip it's now much more cozier :--)

20 kommenttia:

  1. Heeei ihan kivan näkösen luukun oot saanu sieltä! : D Ja voi kun sulla on ihanan pitkä tukka ja nätti hymy! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos hurjasti, et tosin oo nähnyt spontaania nauruirvistystä :--D karseista huonekaluista huolimatta viihdyn ihan hyvin luukussani!

      Poista
  2. Yllättävän kivalta näyttää :) Ja sulla kävi tosiaan hyvä tuuri että sait noin kivan asunnon, mun yksi kaveri lähti myös Tukholmaan vaihtoon nyt ja ei millään meinannut saada asuntoa.

    Mulla tulee Solnasta aina mieleen 2000-luvun alku kun oltiin siellä koristurnauksessa :D Hyviä muistoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua todellakin onnisti! Se varmaan vähän riippuu vaihtopaikasta ja hakuajasta, itse olin jo toukokuun lopulla liikenteessä :--) haha, tunnet varmaan Solnan paremmin kuin minä, en oo paljoa siellä asumista lukuunottamatta pyörinyt :D

      Poista
  3. Voikun sulla kuulostaa menevän hyvin! Ei voi muuta toivottaa kuin tsemppiä itellä on vuoden päästä tiedossa vähän sama tilanne kun lähen ranskaan lukemaan psykologiaa sitten saa jännittää ja ihmetellä kaikkea ihan kunnolla itekkin :DDdd :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi,kuullostaa hyvälle! Ranskaan on hieman suurempi kynnys lähteä, kun se ei ole tunnin lennon päässä, mutta nopeestihan sieltäkin tulee :--) ootko lukenut ranskaa paljon? Psykologia ja ranska, mikä mieletön yhdistelmä!

      Poista
  4. sun tukka on kasvanut ihanan pitkäksi!

    saat mut haikailemaan opiskelijavaihdon perään kun sulla tuntuu kaikki menevän jotenkin niin kivasti ja sopivan turvallisesti tuolla. mulla kuuluu pakollinen 2kk englannin kielisessä maassa omiin opintoihin ja oon vaan lykännyt ja lykännyt sitä kun ei huvittais lähtee. ja oon nössö. :D mut ehkä mä vielä! nää sun postaukset tsemppaa mua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiihii, se ei onneks oo enää niin tynkä! Ja lähde nyt ihmeessä vaihtoon, ihana kokemus siitä tulee :--) otat vaikka miehen mukaan, niin on helpompaa! Ja muista, et kaikesta selvii jotenkin :)

      Poista
  5. Voi vitsit, kuulostaa että oot niin innoissas siellä! Mutta sietääkin olla :-)! Ois kyl niin ihana tulla käymään Tukholmassa mut en tiiä miten tää miun rahatilanne sallii nyt kun noi työtkin loppui. Miusta kun tuntuu et siellä ei ihan nollabudjetilla pärjää...:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kyl aika innoissaan, sillon ku en oo väsynyt juoksemisesta :---D no vitsit, olis ollu hauskaa jos olisit tullut :---) mut ymmärrän täysin.

      Poista
  6. Oot niin upee♥ inspiroidun susta

    VastaaPoista
  7. miten ihanan kannustavaa näitä sun juttuja oon lukenu! oon ikuinen tukholman ja ruotsinkielen rakastaja ja tää sun kokemus todistaa et ehkä onkin tulevaisuudessa valoa tunnelin päässä ja mahiksia iteki päästä kokee, asua ja elää tukholmassa !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeii, no siehän lähet sinne sitten ! se on kuitenkin pieni kynnys verrattuna kaukomaihin :) ja ihmiset täällä on paljon ystävällisempiä, kuin Suomessa !

      Poista
  8. Vastaukset
    1. oujee, kiitti ! se on kasvanut mukavasti <:

      Poista
  9. Voi hanna oot suloinen! Ja sun tukkaa on varmaan kehuttu jo maasta taivaisiin, mutta oikeesti miten upee se voikaan olla! :O
    ps. Niin kiva lukee näitä Tukholma-postauksia, tulee suuri hinku ulkomaille! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ääks, itsepäs oot Annaliina :----)! Kiitos paljon, se on kasvanut mukavan pitkäksi. Ja kivaa, että mun tarinoinnit Stokiksesta kiinnostaa vaikka blogi kärsiikin asukuvien puutteesta ! Toivottavasti niitä saisin pian otettua.

      Poista
  10. Voi oih, sun kämppä näyttää niin kivalta, sä kuulostat niin onnelliselta ja sä näytät TAIVAALLISEN kauniilta! Ihana sinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no höps ! oon kyllä onnellinen, kaikki on mennyt nappiin eikä ikäväkään oo vielä iskenyt :--D kyl sekin varmaan joku päivä tulee, ja muutenkin syksy kun alkaa painaa päälle niin en tiiä auttaaks Tukholmakaan :D

      Poista

miau ♥